سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاری دهنده ترین چیز بر رشد خرد آموزش است . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط کمیل در 87/6/18:: 1:6 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم 

بازی با «حجاب»

بگذارید به حساب نادانی ام. ولی من هرچه بیشتر راجع به این جملات فکر می کنم کمتر چیزی دستگیرم می شود. یعنی اساسش این است که آن را یک متناقض نمای پارادوکسیکال می بینم. انگار کن کسی که این جملات را به کار برده نمی دانسته مفهوم واقعی کلمات آن چیست.

آن جملات اینهاست : « زن ها با حفظ حجاب می توانند همانند مردها در اجتماع حاضر باشند و حجاب به هیچ وجه مانع حضور گسترده زنان در اجتماع و فعالیت آزادنه آنان نیست.»

نمی دانم شمایی که مخاطب این نوشتارید چه نظری درباره این دیدگاه دارید. شاید نه تنها هیچ چیز عجیبی در این جملات نمی بینید که کاملاً آن را صحیح و منطقی می دانید. با این حال من معتقدم دیدگاهی که در قالب این جملات بیان شده ، پر از ایراد و اشکال است و آن زمانی که کسی یا کسانی این دیدگاه را باور کنند و بخواهند به آن عمل کنند این اشکالات تبدیل به معضلی می شود که آن سرش ناپیداست! و ممکن است همه مقدسات را به نیستی بکشاند آنجایی که مسئولین مملکتی بخواهند برای آن فرهنگ سازی کنند یا قانون وضع کنند و در جامعه پیاده نمایند.

حالا این اشکالات کجاست؟

قبلاً هم گفته ام ، از نظر عقل ناقص من چیزی که همیشه برای ما دردسر ساز بوده و هست مشخص نبودن مرز مفاهیمی است که در قالب کلمات و عبارات دهان پرکن و شعاری بیان می کنیم. از کلماتی چون «آزادی» و «حقوق زن» گرفته تا «حجاب» و «پوشش» و حتی خود «اسلام».

حالا شما حساب کنید وقتی بخواهید با این مفاهیم نامشخص و سوءتفاهم برانگیز احکامی صادر کنید -مشابه آنچه که در بالا آورده شده-چه تبعات و عواقبی ممکن است درپی داشته باشد.

با یک نگاه کلی به چیزی که آن بالا پیرامون «حضور زن در اجتماع ضمن حفظ حجاب» گفته شد ، اولین سئوالی که برای شخصِ من پیش می آید این است که اساساً این چه حجابی است که هم می شود آن را حفظ کرد و هم می شود در اجتماع فعالیت آزادانه و گسترده و بدون دردسر ، آنهم همانند مردها و دوشادوش! آنان داشت؟

وقتی از «حجاب» حرف می زنیم و یا از «فعالیت آزادنه زنها در اجتماع» ، باید حواسمان باشد به کلماتی که به کار می بریم. بفهمیم از چه حرف می زنیم و چه می گوییم.همه چیز را نمی شود به این راحتی کنار هم گذاشت و با خیال راحت برایش حکم صادر کرد.

بگذارید بروم سر اصل مطلب. اصل مطلب این است که در این چند ساله ی اخیر همراه با باقی تغییر و تحولات نامیمونی که رخ داده و بیشتر هم می شود ، مسئله «حضور اجتماعی زنان» هم دستخوش انحراف شده. داخل پرانتز اینکه گفتم انحراف، منظورم این نیست که من بر صراط مستقیمم و هرچیزی که از نظر من درست نیست پس حتماً خارج از مسیر حقیقی است .و باز داخل پرانتز اینکه اصلاً حقیقت چیست؟ و مسیر مستقیم کجاست؟ و چه کسی میتواند در این دنیای وانفسا و آشفته راه درست را نشانمان بدهد؟... که اگر کسی بگوید من راه درست را می دانم ادعای بزرگی کرده ، که اصلاً ما هرچه مشکل داریم از ادعاهای بزرگی است که داریم و دریغ از ذره ای عمل و...

من اگر گفتم انحراف ، دقیقترش می شود تناقض.تضاد.ناهمخوانی.اینکه در قرآن و منابع دینی مفاهیمی هست که با مفاهیمی که ما اختراع کرده ایم زمین تا آسمان متفاوت است.اینکه بیش از هزار سال است که علمای دین یک چیزهایی گفته اند و ما در این چند ده سال چیزهای دیگری می گوییم. گویی دین جدیدی آمده و عجب پوستین وارونه ای...

می گویند زنان اگر حجابشان را رعایت کنند هر طوری که بخواهند می توانند در اجتماع فعالیت کنند. هیچ تفاوتی هم با مردها ندارند. البته تفاوت که دارند. مثلاً خوشگلترند. و یا چون ضعیفترند نیازی نیست سربازی بروند و یا کارهای پیش پا افتاده ای مثل رفتگری و عمله گری و دستفروشی و ... که البته اگر روزی کار به رو کم کنی و پز دادن و ادا در آوردن بکشد همینها را هم دیگر قائل نیستند.

خب کسی نیست به اینها بگوید این چه «حجابی» است که شما اختراع کرده اید که با همه اینها جمع می شود؟ نکند این چیزها را هم فدای بازی های سیاسی خود کرده اید؟ نکند باز همان معضل همیشگی است که مثلاً برای حفظ نظام و مقابله با تبلیغات خارجی ها فقط به ظواهر بسنده کرده اید و مفاهیم مقدسی چون «حجاب» را از داخل پوسانده اید و رفت پی کارش؟؟

آخر این کجایش «حجاب» است که مثلاً سرشان یک پارچه می بندند و با همان لباسی که مردها می پوشند می روند المپیک و بعد جلوی چشم هزاران هزار مرد اجنبی ژانگولر بازی درمی آورند و فقط داخلی ها نباید از تلویزیون آنها را تماشا کنند و بقیه برایشان حلال است و مشکلی نیست. خب اگر پیش چشم آنهمه بیگانه می روند و اشکالی ندارد چطور نمایش آن از تلویزیون اشکا ل دارد؟ یا شاید این هم جزء بازی است و منتظرید تا سر جماعت به قول خودتان متعصب داخل را شیره بمالید و حساسیتها را کم کنید و مراجع هم که دیگر تیغشان کند است ووووو هزاران حرف ناگفتنی دیگر....بابا حجاب!

اصلاً کسی نمی گوید زنها نباید ورزش کنند. مخصوصاً الان که شرایط زندگی به گونه ای است که مردم تحرک کمتری دارند و فعالیت بدنی شان به حداقل رسیده. اما این کجا و مسخره بازیهایی که به اسم ورزش قهرمانی راه انداخته اند کجا؟ اصلش را بخواهید ورزش قهرمانی از اساس مورد ایراد است و هیچ هدف مقدسی را هم نمی توان برای آن فرض کرد چه برسد به اینکه بخواهیم این بازی مزخرف را با اداهای روشنفکرانه برای زنها راه بیاندازیم و مثلاً دلمان را خوش کنیم به اینکه اسلام چه دین متجددانه و خوبی است و همه چیز در آن هست! ( برای مثال نگاهی بیاندازید به این نوشته که من به طور اتفاقی با سرچ در گوگل به آن برخوردم و در تمجید حضور زنان محجبه در میااااادین! ورزشی است و البته نویسنده آن دغدغه مقدسی داشته ، ولی انگار خودمان هم خبر نداریم چه بر سرمان آورده اند...)

یا اینکه پلیس زن درست کنیم به بهانه جلوگیری از اختلاط و برخورد با مجرمان زن و آنوقت همین تبدیل شود به نمایش ژانگولر بازی و وای از روزی که نیتها خدایی نباشد و به دنبال جاه و مقام و فرصت طلبی و جلب توجه و غیره باشیم.زنهایی که فکر میکنند باید مثل مردها باشند!

آخر چه لزومی دارد که مثلاً اگر پلیس زن درست کردیم ، حتماً برای اهدای درجه - با نهایت شوق وشعف - پا بکوبند و مثل مردها گشاد گشاد قدم بردارند که خدای نکرده نگویند چیزی از مردها کمتر دارند یا از زنهای پلیس آن طرف آب. یا حتی شخصیتی مانند خاتمی که رئیس جمهور روحانی مملکت است بیایید و آستین طرف را بگیرد و با دستانش درجه را روی آن بچسباند و هی فشار بدهد که خوب بچسبد! ( حتماً گزارش اش را دیده اید)

همه اینها یک طرف ماجرای رسمیت بخشید به رقصیدن زنها در ملاء عام و نشان دادن در تلویزیون هم خودش داستان جالبی دارد. دوستان حتماً واردترند و بهتر می دانند که کلاسهای ایروبیک و باله و حرکات موزون و ... الحمد لله به وفور در کشور یافت می شود و در مراکز رسمی ورزشی آموزش داده می شود و همه هم می دانند که همان رقص است و خودشان بهتر از همه این را می دانند.دنسینگ اسلامی!

و از این ها که بگذریم چیز جالب تری که در همین سالها مد شده و خدا را شکر رو به پیشرفت وگسترش هم است انجام حرکات موزون دستها و کمرهای دختران نوجوان و بعضاً جوان در برنامه های حتی مذهبی ( که من در یادواره شهدا هم نمونه اش را دیدم ) همراه با موسیقی که با خواننده ( ترجیحاً محمد اصفهانی یا علیرضا افتخاری) همراهی می کنند و متناسب با شعر و آهنگ به صورت ریتمیک و هماهنگ دستها و سرو گردن و کمرشان را تکان می دهند چه تکان دادنی!

عجب ماجرایی دارد این «حجاب» متجددانه اسلامی که برای هدفشان که معلوم هم نیست دقیقاً چیست ، از محتوا خالی شده است و قس علی هذا.........................................!

 

 

 


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
تبلیغات در سایت